mandag 2. mai 2016

22 april, visuell individuell presentasjon HIOA

Fredag den 22 april hadde jeg en stand inne på HIOA. Der hadde jeg med meg min KNX koffert for å presentere et undervisningsopplegg i og rundt dette med å styre et hus med telefon, nettbrett mm.
Det var en kjekk opplevelse å snakke med kollegaer fra det ganske land, fikk veksle litt erfaringer med hverandre og det er alltid gøy.
Hadde en plan på at besøkende kunne få mulighet å koble seg på, dette viste seg å bli litt ambisiøst da tiden for hver pulje var noe knapp. Dagen var litt preget av løpende bånd prinsipp.
Men fikk i alle fall presentert hva jeg hadde jobbet med.
Du kan lese Presentasjonen her

2 kommentarer:

  1. Flott presentasjon Johannes. Selv om det ikke ble tid nok til at besøkende fikk koblet seg på modellen din, fikk du vist dine læringsoppgaver og mulighetene KNX gir. Tror den oppvoksende generasjon kommer til å oppleve at alle nye hus etterhvert blir smarthus. Og det er viktig at vi formidler dette til elevene gjennom å ta i bruk ny teknologi i klasserommet.

    SvarSlett
  2. Likte demo-modellen av en smarthus-løsning godt Johannes!
    I min nye leilighet i Hamar har jeg fått installert Eaton xComfort for automatisk styring av lys- og varme. xComfort og andre smarthus-teknologier er bare ett av mange elementer som inngår i paraplybegrepet Tingenes internett (IoT). Smarthusløsninger er ikke noe nytt, men det er først nå når all nødvendig elektronisk infrastruktur er på plass og fungerer, at dette med smarthus-løsninger virkelig er i ferd med å ta av. Løsninger for automatisk styring av lys og varme fra smartelefon eller nettbrett kan leveres av flere.
    Eaton xComfort er bare en av leverandørene og foreløpig preges markedet av at det finnes mange ulike systemer som ikke er kompatible. Min spådom er at vi om relativt kort tid ser en standard for smarthusteknologi som "alle" kan enes om.
    Jeg var så heldig å få hospitere hos Edvardsen Elektro når de innstallerte xComfort i min leilighet. I denne perioden ble jeg godt kjent med den nye teknologien som ligger til grunn for at jeg kan styre lys og varme fra min smart-telefon og nettbrettet mitt.

    SvarSlett