søndag 17. april 2016

Logg onsdag 13 april

tok meg en tur til Euroexpo messen i bergenshallen for å få litt nye impulser. Fikk testet ut et termokamera som registrerer hvor jeg tok hånden for ca 10 sek siden.
Snakket med Carlo Gavassi om smarthus.
Det var en plastprodusent der som lærte meg om PVC, grunnstoffet tåler kun 60grader men innenfor kabelisolasjon har man da trikset med pvc så den tåler 70 grader.
Det "nye" innenfor følere var uten tvil ultralyd.
Ellers var det mye om motorer frekvensomformer, og heldigvis SKF var tilstede. Svensk kvalitet på sitt beste ;) . De etterlyste kunnskapen om å diagnostisere motorer og mente at der var det mye å hente i undervisningen.
Hadde tenkt å bruke et par timer på messen, kl var nærmere halv tre før jeg klart å komme meg ut av hallen, i det store hele en meget interessant messe, kommer den nær deg, grip sjansen!
PS en god del svensker der, så da får du øvet deg på språket.

4 kommentarer:

  1. Ikke uten grunn at svenskekrona leder over den norske nå som oljeprisen er på vei ned! Lærer mye om ny teknologi på messer. Anbefaler kjøp av termokamera. Vi har hatt vårt i 3 år og bruker det i forbindelse med læringselement i internkontroll.Vi har et Flukeinstrument og bruker SmartView til å lage rapporter.

    SvarSlett
  2. Kunnskap om å diagnoser motorer, kan du utdype litt mer om hva de tenker på her?
    Messer er gøy - alltid mye nytt å se og lære..

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det snakk om 3-faset elektriske motorer, ved å måle div strømmer inn og ut så kan instrumentet fange opp om bl.a lagrene er dårlige langt før det ryker.

      Slett