fredag 4. desember 2015

Styre et smarthus med telefon/ iPad

- et digitalt læringselement!
...sett i lys av D.D.R modellen til (Bjørndal og Lieberg, 1978), denne modell danner et godt grunnlag i planlegging/gjennomføring av undervisningsøkt. Modellen hjelper meg som lærer i å kvalitetssikre undervisningen, "passer på" at de ulike momenter som sammen gjør undervisningsøkten god kommer med.

Intro
Det beste argumentet, spør du meg, for å investere i smarthus er muligheten det gies for å styre ulike funksjoner med telefon, iPad eller annen dupeditt. Dette bl.a  ville jeg se hvordan elever taklet.
Ingen av elevene hadde gjort dette tidligere.

Elevene
Et utvalg av elever i en vg2 elenergiklasse. Dette opplegget kom som et tilbud til elever som hadde ferdigstilt det ordinære arbeidet sitt.
Elevene hadde da mulighet i å velge å bli med på dette opplegget.
Et par av elevene hadde trekt kabler til smarthus i perioden ute i bedrift og dermed hadde en del av de litt erfaring og ihvertfall hørt ordet smarthus/knx mm. Andre igjen hadde bekjente med smarthus installasjoner i hjemmene.


Vurdering
Insatsen fra elevene var upåklagelig. De spurte om løsninger, plukket opp telefon fra lommene og rett inn i APP store, for så å trykke heivilt.
På spørsmål om de var klar for å lære mer om smarthus var det et samstemt: -JA det må vi!


Mål for økten:
Hva er det som kommuniserer med hva, da vi trykker på touch skjermene våres?
Hvordan konfigurere sånn at det virker?
Oppsett av App til slik teknisk bruk, er det kjekt?

Motivasjonsfaktor:
Bruke telefon i timen.
Se at telefon til hver enkelt elev faktisk kan brukes til annet en "snap"
Se lyset, alltid kjekt for oss elektrikere ;)

Arbeidsmåter
Elev bruker sin mobiltelefon for å styre smarthusmodell.
Eleven skal: installere Gira sin APP,
                     konfigurere Appen slik at den kommuniserer med modellen
                     funksjonsteste.

Lærer veileder, alternativ eleven ser på denne film:





Rammebetingelsene
I klasserommet har jeg laget en modell med Gira brytere, termostater, bevegelsesføler, markisemotor, En eldre modell av Homeserver som en kollega fant i hyllene kommer godt med for å få brukergrensesnittet tilpasset brukeren via Gira APP.
Siden jeg som lærer ikke får komme til det trådløse internettet til skolen har jeg laget meg et eget lokalt trådløst nett med en eldre ruter, denne hadde jeg liggende hjemme i kjelleren.
Med denne smarthusmodell kan vi enkelt sette opp et anlegg med lys, brytere, termostat og varme, dette har jeg laget i ETS5.
For at strukturen skal være brukendes i APP så må Homeserveren programmeres, her har Micro-Matic sin support vært veldig behjelpelig tusen takk :)


4 kommentarer:

  1. Dette var strålende bra. De fleste elever tror jeg blir litt mer motiverte av å få bruke en duppeditt i undervisning. Video av hvordan Gira settes opp var veldig lurt. Bra undervisningsopplegg. Smarthus har vel kommet for å bli?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk, alt med måte tenker jeg om dupeditter...smarthus er nok kommet for å bli, har også stor tro og tillit til KNX som system, stabilt, langsiktig, virker meget bra over tid, tilstreklig komplekst for å ha ganske så avanserte styringer mm, dessverre lisensbelagt med dyr lisens... kunne og ha vært enda lettere å sette i drift og å konfigurere.

      Slett
  2. Jeg er nysgjerrig på hvem Elevene ER i analysen din.

    Du skriver Et litt tilfeldig utvalg av elever i en vg2 elenergiklasse, tilfeldig i den forstand at det var frivillig og at jeg var vikar i klassen.

    Hvilke forutsetninger har dette tilfeldige utvalget for å lære om smart-hus? Og ikke minst, jeg antar at de er like forskjellige som andre, hvordan?

    Hvordan kan du ta den didaktiske relasjonstenkningsmodellen på alvor i din planlegging og hvilke konsekvenser får det i din hverdag?

    Og til slutt; hvilke alternativ har du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Masse spørsmål her.
      Blogginnlegg revidert.

      Slett