tirsdag 8. desember 2015

Smarthus veien videre

Bruken og installeringen av smarthus øker, det sier bransjen og salget. Det at det øker er positivt og vil mest sannsynlig føre til enda mer økning. Det er klart at når naboen/kollegaen eller vennene har fått det så klart at da jeg skal ha det.
Tilgjengeligheten øker, og da øker nok etterspørselen tenker jeg.

Hvorfor har det ikke helt tatt av?
Støtte på en del montører i hospitering, og gjør det for så vidt inn i mellom i jobben min som lærer, og signalene mange montører gir er at bransjen er noe slapp med å selge dette inn. Heldigvis øker det og det er positivt synes jeg.
Er det litt slik enda at i første omgang blir kunden tilbudt den typisk tradisjonelle installasjonen imens dette med "smarthus" blir presentert i andre omgang?
Den yngre generasjon og for så vidt mange aktuelle husbyggere idag tenker jeg nesten stiller krav til å ha smarthus, forutsetter å kunne bruke telefonen/iPad som en slags fjernkontroll for å styre huset.

I tilfelle frykt for hva og av hvem?

Hva vil skje med teknologien fremover?
Dette med Internet Of Things som min studiekollega Tage jobber med synes jeg er spennende tanke.
Hva om stikkontakter, lysarmaturer, strømbrytere, jordfeilbrytere, ja alt av det "gamle" kjente av produkter i fremtiden blir levert med trådløs internetsender og styremekanism i form av rele mm?

Her begynner fantasien å rulle..
Bruker kan da via App kan sette opp sitt "smarthus", da tror jeg vi kan snakke om teknologi som kan ta helt av.
Sikringene kan for eksempel varsle om overbelastning/utkobling.
Bryterne kan styre alt mulig av ulike komponenter, stikkontakter, lys, vaskemaskiner, kaffetrakter etc.
Ovner linkes opp mot aktuell termostat/føler...
Hvor er begrensningen?
Denne typen styringer kan vi allerede få til!
JA, men teknologien blir gjort tilgjengelig til folk flest, og da kan vi snakke om å bli tatt i bruk.
Skal hvem som helst tukla med det elektriske anlegget?
Nei, absolutt ikke, det eventuelt ufaglærte skal holde på med er å mikse styringer/overvåkinger.






3 kommentarer:

  1. Mitt inntrykk er at du gjør et omfattende og godt arbeid som har ført deg inn i en interessant læringsprosess som både handler om samfunnsmessige spørsmål, teknologi og læring (om læring). Du stiller en rekke spørsmål i denne posten, og kanskje det mest grunnleggende er: Hvorfor har det [smarthus-installasjoner] ikke helt tatt av?

    Du har tidligere delvis pekt på gjøren og laden i bransjen som en av de mulige forklaringene. Det vil være interessant å få innblikk i hvordan du forklarer bransjens arbeid med smart-hus ut fra et læringsperspektiv og hva du ser at kan ha et overføringsperspektiv til opplæringen i faget.

    Jeg har flere ganger møtt utsagn som: "Ved å ha lærlinger lærer vi å se på det som vi gjør fra nye perspektiv."

    SvarSlett
  2. tenker at lærlinger som er interesserte i teknologien vil være de som presser dette inn mer og mer.

    SvarSlett
  3. Se mine tanker rundt smarthusteknologien i mitt blogginlegg


    SvarSlett