onsdag 9. mars 2016

Simulere smarthus

En praktisk problemstilling i undervisningssituasjon er ofte å få elevene til å forstå hvordan det vi gjør på skolen henger sammen med virkeligheten. Min rolle som lærer blir da å simulere på enklest og best måte. 
Med tema som "smarthus" så ligger det nært å tenke at dette skal kunne styres av mobil enhet.
Den modellen som er bygget opp av KNX komponenter på verkstedet hadde jeg lyst å få til slik at elever/lærere/besøkende enkelt kunne koble seg på med sin mobil, for å simulere drift av "smarthus".
Fordelen med å slå av og på lyset med sin egen mobil er som jeg ser det å få forståelsen av hva som kommuniserer.
Den enkelte må  laste ned APP, sette opp IP adress og brukernavn så er det bare klikke i vei.
Det jeg bruker av verktøy er Gira sin homeserver APP, en trådløs ruter og en homeserver av eldre dato.

4 kommentarer:

  1. Her syns jeg du har en meget bra simulering, jeg håper vi får se dette i praksis på presentasjonen på høyskolen. Føler du at dette fenger elevene og har ønsket læringseffekt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Morten! Opplever elevene får en aha og en litt kult reaksjon at faktisk telefonen kan styre noe teknisk og virkelig. Lyset slås faktisk av eller på, varmen justeres etter "behov".
      Planen er å bygge om modellen litt smidigere slik at den får plass i kofferten i neste uke, da kan du få teste selv.

      Slett
  2. Høres ut som en simulering som kan trigge elevene for å skape interesse og motivasjon for å lære mer om KNX. Har elevene kommet i gang med programmeringa i KNX. Vi har erfaring med at halve klassen er veldig motiverte på å lære programmering i KNX, mens den andre halvdelen ikke var spesielt interessert. Hvordan er det med dere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat appen fenger så og si alle faktisk :), er kommet igang med programmeringen, det er mitt undervisnings/simuleringsprosjekt i vår. Gjorde det på den måten at jeg gikk ut med invitasjon via ITS learning til alle klassene på vg2 og vg3 både elenergi og auto, synes at vi har altfor lite felles mellom klassene og linjene. Det var 32 elever første økt, vesentlig mindre andre økt ( muligens fordi jeg tok det i felles midttime?) Er nok meget variert interesse ja, gledelig er at meget stor andel var borti knx i periodene ute i bedrift.

      Slett